flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Особливості розгляду адміністративних справ, пов’язаних з виборчим процесом під час чергових виборів Президента України

07 березня 2019, 12:54

Особливості розгляду адміністративних справ, пов’язаних з виборчим процесом під час чергових виборів Президента України

31 грудня 2018 року стартував виборчий процес з виборів Президента України, а саме голосування згідно Постанови Верховної Ради України від 26 листопада 2018 року № 2631-VIII  відбудеться в останню неділю березня  31 березня 2019 року. Проте у ході виборчого процесу, беззаперечно, виникатимуть спірні ситуації, вирішувати які доведеться у судовому порядку.

Згідно з п.6. ч.1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Слід зазначити, що враховуючи складність та значний суспільний інтерес,  справи даної категорії не можуть бути визнані судом малозначними, та відповідно не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження

Проте, за наявності підстав, зокрема клопотання учасників про розгляд справи за їх відсутності, неявки учасників,  такі справи можуть бути розглянуті в порядку письмового позовного провадження.

 Піщанському районному суду Вінницької області, який є місцевим загальним судом як адміністративному суду, під час виборчого процесу з виборів Президента України підсудні адміністративні справи, щодо (п. 2 ч. 1 ст. 20 КАС України):

- оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 273, ч. 8 ст. 277 КАС України);

- уточнення списку виборців (ч. 2 ст. 274 КАС України);

- оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України).

Загальний строк подання позовної заяви до суду щодо захисту виборчих прав громадян складає п’ять  днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Однак, позовні заяви щодо  рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цієї комісії, а також позовні заяви, щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, що мали місце  до дня голосування, може  бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять другої години дня, що передує дню голосування, тобто 22 години 00 хвилин 30 березня 2019 року. Позовні заяви щодо  рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цієї комісії, та позовні заяви, щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, що мали місце у день голосування і під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування  на дільниці, можуть бути подані в дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності.

Крім того,  ст. 274 КАС України гарантує кожному, хто має право голосу на відповідних виборах, право звернутися до суду з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб,  не пізніш як за два дні до дня голосування.

Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії. Під час розгляду спорів вказаної категорії суд вправі звернутися  до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.

Слід звернути увагу, що  частиною 1 ст. 270 ЦПК України передбачено, що на обчислення строків, у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій, у справах щодо уточнення списку виборців, у  справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, які порушують законодавство про вибори, не поширюються правила частини другої – десятої статті 120 КАС України.

Строки, встановлені у справах даної категорії обчислюються календарними днями і годинами. При цьому, останнім днем строку, який має закінчитися з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події. Днем бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення. Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах даних категорій  не може бути поновлено, а позовні  заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, залишаються судом без розгляду.

Суд приймає позовні заяви щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України. Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір»  виборці  у справах про уточнення списку виборців звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях. При зверненні до суду з іншими позовами судовий збір сплачується на загальних підставах. Зокрема, Законом України «Про судовий збір» встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру суб’єктом владних повноважень  та юридичною особою має бути сплачено судовий збір в розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а  фізичною особою або фізичною особою-підприємцем 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У разі ж подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру суб’єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою – підприємцем має бути сплачено судовий збір, який дорівнює 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а фізичною особою  - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Варто вказати, що на виконання вимог КАС України суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про відкриття провадження у справі та про ухвалене рішення.

За загальним правилом, суд вирішує справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Однак,  справи, що надійшли до дня голосування мають бути розглянуті судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Справи, що надійшли в день голосування вирішуються судом  до закінчення голосування, а  справи, що надійшли в день голосування, але після закінчення голосування – у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Справи щодо уточнення списку виборців повинні бути розглянуті  у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніш ніж за два  дні до голосування,  якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування – невідкладно, тобто суд негайно вирішує питання щодо відкриття провадження, проводить підготовчі дії, викликає учасників справи та проводить судовий розгляд справи.

Справи, що пов’язані з виборами Президента України за скаргами, поданими на вчинені порушення з моменту припинення голосування на виборчих дільницях розглядаються судом протягом двох днів після дня голосування.

 Важливо, що у виборчих справах суд проголошує виключно повне судове рішення. Суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами КАС України, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв’язку з цим заходів, встановлених законом. Копії судових рішень невідкладно видаються учасникам справи чи надсилаються їх, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

За наслідками розгляду судами першої інстанції судові рішення набирають законної сили після  закінчення строку апеляційного оскарження, в разі апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ зазначених категорій можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

А тому наголошуємо, що оперативне та правильне вирішення судом спору в певній частині залежить і від сторін по справі, адже саме від вірного визначення підсудності вказаної категорії справ, від належного оформлення позовної заяви та матеріалів до неї, залежить кінцевий результат вирішення спору та реалізація виборчого права, гарантованого ст. 38 Конституції України та ст.2 Закону України « Про вибори Президента України».

 

В.о. голови Піщанського

районного суду

Гринишина А. А.