flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Використання електронних документів в діяльності суду

12 липня 2017, 09:22

Використання електронних документів в діяльності суду

 

Життя не стоїть на місці і в епоху інформаційних технологій все більше послуг для громадян переходить в електронний режим.

Судова система також не бажає відставати від технічного прогресу і прагне зробити спілкування громадян із судами більш зручним і комфортним. А тому сьогодні ми є свідками народження проекту «Електронний суд», завдяки якому учасники судових процесів мають змогу значно заощадити такі важливі ресурси, як час і гроші.

Його впровадження передбачено президентським законопроектом №6232 про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів, який парламентарi вже схвалили в першому читаннi.

Норми законопроекту передбачають широкі можливості здійснення судочинства із застосуванням інформаційних технологій("електронний суд"), зокрема, вчинення всіх процесуальних дій через засоби електронного зв’язку з відповідними механізмами ідентифікації та безпеки, зокрема через електронно-цифровий підпис.

Згідно запропонованих змін судах буде функціонувати  Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.

Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону буде забезпечувати обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу, а також участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

 Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб'єкти господарювання державного та комунального секторів економіки мають зареєструвати свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов'язковому порядку. Інші особи реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.

Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, будуть надсилатися судом  виключно в електронній формі, шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Проте особи, які зареєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, зможуть подати процесуальні, інші документи, вчинити інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, за умови наявності власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Наразі, відповідно до положень ст. 6 ЗУ «Про електроні документи та електронний документообіг» електронний підпис використовується  для   ідентифікації   автора   електронного   документа. Згідно статті 7 зазначеного Закону,  оригіналом   електронного  документа  вважається  електронний примірник  документа  з  обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним   підписом   автора   або   підписом,  прирівняним  до
власноручного   підпису   відповідно   до   Закону   України  "Про електронний цифровий підпис". Таким чином електронний цифровий підпис є обов’язковим реквізитом електронного  документа, який надсилається, в тому числі, й електронною поштою.Органи судової влади зобов’язані отримувати, обробляти, реєструвати обліковувати та зберігати всі електронні документи, які надходять на їхню офіційну електронну адресу.

Однак, 27 червня 2017 року в Україні стартувала масова кібератака, яка здійснювалася за допомогою модифікованої версії вірусу "Wannacry" - Petya.A. Електронні листи, які містили вірус, було ретельно замасковано під ділову переписку. Вони приходили на пошту за декілька днів, а то і тижнів. Представники СБУ рекомендують для зменшення ризику зараження, уважно відноситися до всієї електронної кореспонденції, не завантажувати та не відкривати додатки у листах, які надіслані з невідомих адрес, авторів яких не можна точно ідентифікувати. А у випадку отримання листа з відомої адреси, який викликає підозру щодо його вмісту — зв’язатися із відправником та підтвердити факт відправки листа. (Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/society/1999966-v-sbu-rozpovili-yak-zahistiti-kompyuter-vid-kiberataki-virusu-vimagacha.html.)

Враховуючи дані обставини, з метою запобігання поширення вірусних продуктів та збереження даних, що створюються під час діяльності суду, електронні документи, що надходить на електронну адресу суду, повинні забезпечуватися цілісністю та автентичністю за допомогою електронного цифрового підпису та не повинні містити шкідливих програмних кодів (вірусів).