Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
20 травня 2022 року керівником апарату Піщанського районного суду Вінницької області Трач Т. В, для працівників апарату суду проведено навчання щодо особливостей правового регулювання статусу державних службовців державних органів та їх апарату . Під час навчання було зазначено, що основними джерелами регулювання державної служби є Конституція України визначає головні принципи державної служби, статус Президента України, Голови Верховної Ради та його заступників, народних депутатів України, Прем´єр Міністра України, членів Кабінету Міністрів України, Голови та членів Конституційного суду тощо. Крім того статус цих осіб визначається низкою законів), Закони України: "Про державну службу", "Про Президента України", "Про запобігання корупції", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", Положення, затверджені постановами Кабінету Міністрів України: Укази Президента України, Накази керівників центральних органів виконавчої влади, які врегульовують деякі питання державної служби в органах, їм підпорядкованим.
Одним з основних законодавчих актів у зазначеній сфері є Закон України "Про державну службу", який спрямований на врегулювання суспільних відносин, що охоплюють діяльність держави щодо створення правових, організаційних, економічних та соціальних умов реалізації громадянами України права на державну службу.
Увагу присутніх звернуто на те, що правове становище державних службовців, що працюють в апараті органів прокуратури, судів, дипломатичної служби, митного контролю, служби безпеки, внутрішніх справ та інших, здійснюється відповідно до цього закону, якщо інше не передбачено профільними законами України.
Також вказано, що Державна служба в Україні — це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів. Ці особи є державними службовцями і мають відповідні службові повноваження. Зза характером повноважень, що визначають роль і ступінь участі у здійсненні державно-владних функцій державні службовці поділяються на керівників, спеціалістів та технічних виконавців. Найбільш численною і структурно складною категорією державних службовців є спеціалісти. Спеціалісти виконують різні функції: з підготовки та реалізації управлінських рішень, планування, обліку, контролю, навчання. Керівники та спеціалісти, як правило, мають відповідні їх посаді категорії та їм присвоюються ранги державних службовців.
Окрім того, роз’яснено, що на законодавчому рівні питання поділу державної служби на види в Україні не врегульоване, проте найчастіше державну службу класифікують на такі види, як:
Присутнім наголошено, що правовий статус державного службовця розкривається через встановлення обов'язків, прав, обмежень та відповідальності.
До загальних обов'язків державних службовців належать: дотримання Конституції України та законів України, забезпечення в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; сумлінне і професійне виконання посадових обов’язків та умов контракту про проходження державної служби (у разі укладення); виконання рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України; додержання вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції; постійне підвищення рівня своєї професійної компетентності та удосконалення організації службової діяльності.
Разом з тим, конкретні службові обов'язки визначаються на основі типових кваліфікаційних характеристик і відображаються в посадових положеннях та інструкціях.
З посадовими обов'язками тісно пов'язані права, які надаються державному службовцю для виконання службових обов'язків. Зокрема, це повагу до своєї особистості, честі та гідності, справедливе і шанобливе ставлення з боку керівників, колег та інших осіб; чітке визначення посадових обов’язків; належні для роботи умови служби та їх матеріально-технічне забезпечення;оплату праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби, рангу та умов контракту про проходження державної служби (у разі укладення); право на відпустки, соціальне та пенсійне забезпечення відповідно до закону; отримання від державних органів, підприємств, установ та організацій, органів місцевого самоврядування необхідної інформації з питань, що належать до його повноважень, у випадках, встановлених законом тощо.
До правового статусу державного службовця також входять норми, які встановлюють певні обмеження, що пов'язані з прийняттям на державну службу та проходженням державної служби.
Порушення державними службовцями норм, які регламентують їх службову діяльність, тягне за собою юридичну відповідальність. Залежно від характеру і тяжкості вчиненого, може наступати дисциплінарна, адміністративна, цивільна та кримінальна відповідальність.