Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
АНАЛІЗ
застосування адміністративного стягнення у виді штрафу в справах про адміністративні правопорушення в 2023 році в порівнянні з 2022 роком
Система заходів адміністративної відповідальності в Україні охоплює комплекс стягнень, що застосовуються до осіб, які порушили адміністративне законодавство. Їх мета - забезпечити правопорядок, виховати повагу до закону і запобігти повторним правопорушенням.
В свою чергу, адміністративна відповідальність полягає у застосуванні до винних осіб адміністративних стягнень, які у своїй сукупності складають систему заходів адміністративної відповідальності. Загальною особливістю адміністративних стягнень є їх виховний, репресивний, каральний та профілактичний характер. Вони застосовуються лише до винних у вчиненні адміністративних проступків осіб.
Адміністративне стягнення в Україні є засобом впливу на осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, з метою попередження нових порушень і виховання правосвідомості. Воно регулюється Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП) і може бути застосоване як щодо фізичних, так і щодо юридичних осіб.
Як правило, адміністративні стягнення, полягають у позбавлені або обмеженні певних прав, благ, які застосовуються від імені держави до осіб, винних у скоєнні адміністративного правопорушення, з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Система адміністративних стягнень в Україні передбачає види покарань, що застосовуються до осіб, які порушили норми адміністративного права. Дані стягнення є заходами адміністративного впливу, спрямованими на виховання правосвідомості і забезпечення правопорядку.
Види адміністративних стягнень закріплено в ст. 24 КУпАП України, відповідно до якої за вчинення адміністративних правопорушень можуть застосовуватись такі адміністративні стягнення: 1) попередження; 2) штраф; 3) оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; 4) конфіскація: предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення; 5) позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (права керування транспортними засобами, права полювання); позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю; 5-1) громадські роботи; 6) виправні роботи; 6-1) суспільно корисні роботи; 7) адміністративний арешт; 8) арешт з утриманням на гауптвахті.
При цьому найменшим суворим адміністративним стягненням з них є попередження, а найбільш суворим - адміністративний арешт та арешт з утриманням на гауптвахті.
Штраф як адміністративне стягнення є найпоширенішою мірою відповідальності за адміністративні правопорушення в Україні, та його метою є забезпечити виконання правових норм, виховати в громадян повагу до закону, а також запобігти повторним правопорушенням.
Разом з тим штраф накладається на правопорушників в адміністративному або судовому порядку у випадках і межах, передбачених актами вищих органів державної влади і управління.
Відповідно до ст. 27 КУпАП України штраф це грошове стягнення, що накладається на громадян і посадових осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірах встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Таким чином, штраф за постановою суду (судді) може бути призначений лише у розмірі, зазначеному у конкретній нормі вказаного Кодексу.
Розмір штрафу в кожній окремій статті Кодексу встановлюється для конкретного правопорушення у вигляді фіксованої суми або у вигляді кратного розміру неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (1 неоподатковуваний мінімум = 17 гривень).
Крім того, у разі відсутності самостійного заробітку в осіб віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років, які вчинили адміністративне правопорушення, штраф стягується з батьків або осіб, які їх замінюють, в загальному порядку, передбаченому для стягнення штрафу, встановленому частиною 1 цієї статті.
Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься порушником в установу банку України, за винятком штрафу, що стягується на місці вчинення правопорушення, якщо інше не встановлено законодавством України.
Протягом 2022-2023 року Піщанським районним судом було розглянуто 799 справ про адміністративне правопорушення в 2022 році 394 справи, щодо 364 осіб та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу на 193 особи на загальну суму 1 266 364 гривень, з яких в добровільному порядку 686 502 гривень, у порівнянні з 405 справами, щодо 238 осіб в 2023 році на загальну суму 1 814 903 гривень, з яких в добровільному порядку було сплачено 655 775 гривень.
Таким чином кількість розглянутих справ, в 2023 році збільшилась 405 проти 394 в 2022 році. Кількість осіб, щодо яких накладено штраф зменшилась в 2023 році 238 осіб проти 364 осіб у 2022 році. Також вбачається збільшення суми штрафів у 2023 році 1 814 903 грн. проти 1 266 364 грн. у 2022 році. Сума, яка сплачена добровільно, зазнала певного зменшення 686 502 грн. у 2022 році проти 655 775 грн. у 2023 році.
У 2022 та 2023 роках було притягнуто до адміністративної відповідальності певну кількість осіб за різні правопорушення, згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Загальний огляд кількості осіб на яких застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу, сум штрафів та добровільно сплачених сум за кожною з перелічених статей КУпАП у 2022 та 2023 роках наведений в таблиці:
Стаття КУпАП |
Опис порушення |
Кількість осіб 2022 |
Сума 2022 (грн) |
Добровільно сплачено 2022 (грн) |
Кількість осіб 2023 |
Сума 2023 (грн) |
Добровільно сплачено 2023 (грн) |
Ст. 44 |
Незаконне поводження з наркотиками |
1 |
425 |
425 |
2 |
1,700 |
0 |
Ст. 122-4 |
Залишення місця ДТП |
1 |
3,400 |
3,400 |
1 |
3,400 |
850 |
Ст. 124 |
Порушення ПДР, що спричинило пошкодження майна |
7 |
5,950 |
4,250 |
5 |
4,250 |
4,250 |
Ст. 126 |
Керування ТЗ без документів |
0 |
0 |
0 |
5 |
129,200 |
6,800 |
Ст. 130 |
Керування у стані сп'яніння |
58 |
1,020,000 |
476,000 |
59 |
1,020,000 |
357,000 |
Ст. 155-1 |
Порушення порядку проведення розрахунків |
0 |
0 |
0 |
1 |
34 |
34 |
Ст. 156 |
Порушення правил торгівлі алкоголем і тютюном |
0 |
0 |
0 |
1 |
34,000 |
34,000 |
Ст. 172-7 |
Порушення щодо конфлікту інтересів |
0 |
0 |
0 |
1 |
3,400 |
3,400 |
Ст. 172-11 |
Самовільне залишення військової частини |
2 |
5,015 |
0 |
0 |
0 |
2,465 |
Ст. 172-12 |
Необережне пошкодження військового майна |
1 |
2,465 |
0 |
0 |
0 |
2,470 |
Ст. 172-15 |
Недбале ставлення до військової служби |
4 |
10,795 |
10,795 |
3 |
7,395 |
2,465 |
Ст. 172-18 |
Порушення правил несення прикордонної служби |
5 |
12,325 |
12,325 |
8 |
121,465 |
104,465 |
Ст. 172-20 |
Розпивання алкоголю військовослужбовцями |
49 |
181,475 |
166,260 |
10 |
170,000 |
85,000 |
Ст. 173 |
Дрібне хуліганство |
8 |
646 |
306 |
15 |
20,740 |
391 |
Ст. 173-2 |
Домашнє насильство |
47 |
13,685 |
4,250 |
67 |
20,740 |
5,440 |
Ст. 178 |
Розпивання алкоголю у заборонених місцях |
1 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ст. 180-1 |
Порушення порядку перебування дітей у розважальних закладах |
0 |
0 |
0 |
1 |
340 |
340 |
Ст. 184 |
Невиконання обов'язків з виховання дітей |
1 |
850 |
0 |
10 |
11,900 |
8,500 |
Ст. 185 |
Непокора законному розпорядженню поліцейського |
1 |
170 |
0 |
1 |
255 |
255 |
Ст. 187 |
Порушення правил адміністративного нагляду |
5 |
561 |
85 |
16 |
3,315 |
85 |
Ст. 204-1 |
Незаконне перетинання кордону |
2 |
8,500 |
3,400 |
23 |
282,200 |
45,900 |
Для проведення статистичного аналізу застосуємо зміни між 2022 та 2023 роками за наступними параметрами: загальна кількість осіб, загальна сума штрафів, а також добровільно сплачена сума.
Таким чином в 2022 році загальна кількість осіб щодо який застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу, становила 193 особи та в 2023 році загальна кількість осіб зросла до 238, отже, кількість правопорушників зросла на 12.1% у 2023 році. Загальна сума штрафів в 2022 році становила 1,266,364 грн. та 2023 році загальна сума штрафів зросла до 1,814,093 грн. Таким чином, сума штрафів зросла на 35.7% у 2023 році, в свою чергу добровільно сплачена сума збільшилася на 4.1% у 2023 році. Співвідношення добровільно сплачених штрафів до загальної суми знизилося з 53.9% до 41.3%, у 2023 році.
Також варто зазначити, що порядок провадження по виконанню постанови про накладення штрафу регулюється главою 27 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Це визначення охоплює процедуру, за якою штраф, накладений на порушника, підлягає виконанню, а також можливі дії стосовно примусового стягнення штрафу у випадку його невиконання добровільно.
Відповідно до положень ст. 307 КУпАП України штраф має бути сплачений не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Варто зазначити, що якщо особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності добровільно сплачено штраф, що був накладений за постановою, то доказом виконання постанови є квитанція банківської установи про сплату штрафу. Оригінал цієї квитанції потрібно надати до суду або органу, який видав постанову, для підтвердження факту сплати.
Згідно ч. 1 ст. 308 КУпАП України у разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений ч. 1 ст. 307 КУпАП України, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби, за місцем проживання порушника, роботи або за місцем знаходження його майна,
Згідно ч. 2 ст. 308 КУпАП України у порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується: подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП України та зазначеного у постанові про стягнення штрафу; витрати на облік зазначених правопорушень. Розмір витрат на облік правопорушень визначається Кабінетом Міністрів України.
Тобто, після закінчення строку для добровільної сплати штрафу, суд, яким винесено постанову, звертається до виконання постанова про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу, шляхом надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби, за місцем проживання порушника, роботи або за місцем знаходження його майна, а відділ державної виконавчої служби уповноважений приступити до примусового стягнення подвійного розміру накладеного штрафу.
Підводячи підсумки, вбачається, що загальна кількість правопорушень зросла у 2023 році, особливо за статтями, що стосуються військових та керування транспортними засобами. Добровільна сплата штрафів зберігається на досить високому рівні, також Піщанський районний суд Вінницької області звертається до осіб яких притягнуто до адміністративної відповідальності із пропозицією сплачувати штрафи за вчинення адміністративного правопорушення самостійно, в строки передбачені ст. 307 КУпАП України , з метою уникнення застосовування до правопорушників заходів примусового виконання постанови.
Помічник судді Євген ЧЕРНЯВСЬКИЙ