Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Узагальнення судової практики по розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст. 173 КУпАП України за 2013 рік, провести порівняльну характеристику з 2012 роом.
28 лютого 2014 року
смт.Піщанка
Мною, помічником судді Піщанського районного суду Вінницької області Гураль Л.М., у відповідності з планом роботи суду за 2014 рік було проведено узагальнення судової практики по розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст.173 КУпАП України за 2013 рік, та проведено порівняльну характеристику з 2012 роком.
Мета даного дослідження полягає в тому, щоб на основі аналізу чинного законодавства України, узагальнень практики його реалізації, опрацювання теоретичних положень визначити сутність адміністративного правопорушення за ст.173 КУпАП – дрібне хуліганство, порядку визначення даного адміністративного підсудного проступку та призначення стягнення в межах санкції статті, а також виробити пропозиції щодо вдосконалення законодавства, спрямованого на правове регулювання адміністративної відповідальності.
Об’єктом дослідження є відносини адміністративної відповідальності відповідно до глави 14, адміністративних правопорушень, що посягають на громадський порядок і громадську безпеку, а саме в межах ст.173 КУпАП – дрібне хуліганство.
При проведенні даного узагальнення були використані справи про адміністративне правопорушення та постанови винесені за результатами розгляду справ зазначеної категорії.
Суд, здійснюючи правосуддя, на засадах верховенства права забезпечує захист гарантованих Конституцією України та законами прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
Кодекс України про адміністративні правопорушення – законодавчий акт, у якому систематизовано норми, що регулюють правовідносини, пов’язані з адміністративною відповідальністю.
Адміністративну відповідальність за дрібне хуліганство передбачає санкція статті 173 КУпАП, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян, тягнуть за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
В ході проведення узагальнення встановлено, що за період 2013 року до Піщанського районного суду Вінницької області поступило 165 справ про адміністративні правопорушення за ст.173 КУпАП щодо порушення громадського порядку і спокою громадян, з них:
- повернуто для належного оформлення 3;
- усього розглянуто 162;
- накладено адміністративне стягнення по 127 справах;
- застосування заходів впливу, що застосовуються до неповнолітніх передбачених ст.24-1 КУпАП було застосовано по 2справах;
Усього закрито справ 34, з них:
- за відсутністю події і складу правопорушення 3;
- закрито за малозначністю 31;
- виправні роботи призначено 1 особі;
- адміністративний арешт призначено відносно 27 осіб;
- громадські роботи відносно 26 осіб.
Санкція ст. 173 КУпАП також передбачає такий вид адміністративного стягнення, як штраф від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. В Піщанському суді за звітний період 2013 року було накладено штраф відносно 73 осіб, на загальну суму 4 675 грн., з них добровільно сплачено 3 538 грн.
В проведенні порівняльної характеристики 2012 року із 2013 роком можна зазначити наступне: у 2012 році до Піщанського районного сду надійшло 121 справа, що на 26, 7% менше, ніж у 2013 році.
Розглянуто 119 справ – на 26,55% менше ніж в наступному році;
Усього притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.173 КУпАП 119 осіб - на 27% менше за 2013 рік.
Накладено адміністративних стягнень на 103 особи, що на 19,9% менше, ніж у 2013 році.
Закрито 13 справ – на 61,7% менше за 2013 рік.
Звільнено при малозначності 6 осіб, що на 80,6% менше в порівнянні із 2013 роком.
Накладено адміністративне стягнення у виді штрафу на 59 осіб – 19,4% менше в порівнянні із 2013 роком.
Покладено адміністративне стягнення у виді громадських робіт на 20 осіб, що на 23,1% менше ніж у 2013 році;
Адмінарешт покладено на 24 особи, що на 11,2% менше, ніж у 2013 році.
За 2013 рік стягнено штрафу на загальну суму 3 859 грн., що на 17,5% менше, ніж за 2013 рік. З них сплачено добровільно 2 737 грн., що на 22,7% менше в порівнянні із 2013 роком.
Розглядаючи та вирішуючи справи зазначеної категорії, слід досліджувати питання щодо компетентності органу (посадової особи) розглядати конкретну справу та застосовувати той чи інший захід стягнення. Під час розгляду справ судді Піщанського районного суду встановлюють наявність у діях особи, яку притягнено до адміністративної відповідальності, склад адміністративного правопорушення, тобто об’єкта, суб’єкта об’єктивної та суб’єктивної сторонни, враховують, що обов’язковим є наявність вини особи в здійсненні адміністративного правопорушення. З цією метою судді перевіряють законність та обґрунтованість складення протоколу, постанови та досліджують чи було дотримано порядок притягнення особи до адміністративної відповідальності, чи не пропущено строки, встановлені для розгляду справи та накладення адміністративного стягнення.
За проаналізований період в апеляційному порядку скасувань постанов Піщанського районного суду через неправильне призначення стягнення за скоєння адміністративного правопорушення передбаченого ст. 173 КУпАП не було.
Проблемних питань у судовій практиці суддів Піщанського районного суду при розгляді справ та призначення стягнення за ст. 173 КУпАП не виникало.
помічник судді Гураль Л.М.