Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Узагальнення надходження запитів у справах про адміністративні правопорушення практики щодо застосування адміністративного стягнення у вигляді штрафу та його виконання за ІІ півріччя 2013 року.
5 лютого 2014 року.
Мною, помічником судді Гураль Л.М. Піщанського районного суду, у відповідності з планом роботи суду на І півріччя 2014 року було проведено узагальнення практики щодо надходження запитів у справах про адміністративні правопорушення та застосування адміністративного стягнення у виді штрафу та його виконання за ІІ півріччя 2013 року.
Мета даного дослідження полягає в тому, щоб на основі аналізу чинного законодавства України, узагальнень практики його реалізації, опрацювання теоретичних положень визначити сутність штрафу, порядку його застосування за вчинення адміністративного підсудного проступку, виробити пропозиції щодо вдосконалення законодавства, спрямованого на правове регулювання адміністративної відповідальності.
Об’єктом дослідження є відносини адміністративної відповідальності в частині застосування штрафу.
Предметом дослідження є адміністративно-правові засади встановлення і застосування штрафу.
Суд, здійснюючи правосуддя, на засадах верховенства права забезпечує захист гарантованих Конституцією України та законами прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
Кодекс України про адміністративні правопорушення – законодавчий акт, у якому систематизовано норми, що регулюють правовідносини, пов’язані з адміністративною відповідальністю.
Ст.23 КУпАП визначено мету адміністративного стягнення, яке є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення.
Адміністративна відповідальність реалізується шляхом застосування до винних осіб адміністративних стягнень, тобто у своїй сукупності вони й складають систему заходів адміністративної відповідальності. Загальною особливістю адміністративних стягнень є їх виховний, каральний та профілактичний характер. Вони застосовуються лише до винних у вчиненні адміністративних проступків осіб.
Адміністративні стягнення, як правило, полягають у позбавлені або обмеженні певних прав, благ. Цим досягається мета покарання порушника, запобігання скоєнню нових правопорушень.
Адміністративне стягнення - це заходи примусу, що застосовуються уповноваженими державними органами, як правило виконавчої влади, від імені держави до осіб, винних у скоєнні адміністративного правопорушення.
Систему адміністративних стягнень закріплено в ст.24 КУпАП, в якій їх перераховано з врахуванням зростання суворості:
- попередження (ст.26 КУпАП);
- штраф (ст.27 КУпАП);
- оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом правопорушення (ст.28 КУпАП);
- конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення (ст.29 КУпАП);
-позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (ст.30 КУпАП);
- громадські роботи (ст.31-1 КУпАП)
- виправні роботи (ст.31 КУпАП);
- адміністративний арешт (ст.32 КУпАП).
Порядок застосування штрафу в адміністративному порядку передбачений статтею 27 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУАП України або КУАП) і полягає у виді грошового стягнення, що накладається на громадян і посадових осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених КУпАП та іншими законами України.
Відповідно до діючої інструкції з діловодства, яка вступила в законну силу 01.01.2014 року, копії постанов про накладення адміністративного стягнення надсилаються для виконання до відповідних органів, а також за місцем роботи, навчання або проживання правопорушника.
Звернення до виконання постанови про накладення штрафу передбачає пропозицію особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, добровільно, у 15-денний строк після вручення копії постанови сплатити штраф, про що роз’яснюється у супровідному листі, або під підпис після проголошення суддею постанови. У разі несплати штрафу добровільно копія постанови надсилається до органу державної податкової служби для подальшого пред’явлення до виконання органу державної виконавчої служби за місцем знаходження суду та за місцем роботи особи, про що робиться відмітка в журналі обліку виконавчих документів, виданих судом.
За виконавчим документом про стягнення в дохід держави коштів або про вчинення інших дій на користь чи в інтересах держави від її імені виступає орган, за позовом якого судом постановлено відповідне рішення, або орган державної влади (крім суду), який відповідно до закону прийняв таке рішення. За іншими виконавчими документами про стягнення в дохід держави коштів або про вчинення інших дій на корсить чи в інтересах держави від її імені виступають органи державної податкової служби.
Піщанським районним судом протягом ІІ півріччя 2013 року було розглянуто 116 адміністративних справ із призначенням стягнення – штраф.
При призначенні даного стягнення судом найчастіше враховувалось матеріальне становище порушника, перебування на його утриманні малолітніх та неповнолітніх дітей; недієздатних осіб, характеристика з місця проживання та місця роботи.
Роблячи аналіз за звітний період ІІ півріччя 2013 року, слід зазначити, що до Піщанського районного суду надійшло 392 справи. З яких 116 справ було розглянуто із призначенням адміністративного стягнення у виді штрафу за такими статтями: 212-2, 191, 190, 185, 184, 178, 174, 173, 173-2, 164, 163-4, 163-2, 163-1, 154, 139, 130, 124, 122-2, 106-2, 88-1 КУпАП.
Так, за період ІІ півріччя 2013 року до Піщанського районного суду надійшло і розглянуто справ про адміністративне правопорушення з призначеннм адміністративного стягнення в виді штрафу в такій таблиці відповідно до статей КУпАП.
Статті КУпАП |
загальна кількість справ, які надійшли |
загальна кількістьрозглянутих |
повернуті справи |
стягнення у виді штрафу |
накладено стягнення (в грн.) |
добровільно сплачено (в грн.) |
88-1 |
1 |
1 |
|
1 |
51 |
51 |
106-2 |
1 |
1 |
|
1 |
306 |
306 |
122 |
2 |
1 |
1 |
1 |
680 |
680 |
122-2 |
2 |
2 |
|
2 |
323 |
323 |
124 |
11 |
11 |
|
9 |
3060 |
2720 |
130 |
91 |
89 |
2 |
14 |
24750 |
18700 |
139 |
4 |
4 |
|
1 |
340 |
340 |
154 |
2 |
2 |
|
2 |
102 |
102 |
163-1 |
10 |
10 |
|
8 |
765 |
425 |
163-2 |
1 |
1 |
|
1 |
85 |
85 |
163-4 |
5 |
5 |
|
1 |
34 |
34 |
164 |
1 |
1 |
|
1 |
340 |
340 |
173 |
88 |
87 |
1 |
42 |
2380 |
2076 |
173-2 |
19 |
19 |
|
9 |
459 |
306 |
174 |
1 |
1 |
|
1 |
170 |
170 |
178 |
30 |
30 |
|
6 |
646 |
204 |
184 |
10 |
10 |
|
4 |
204 |
51 |
185 |
16 |
16 |
|
2 |
306 |
306 |
190 |
3 |
3 |
|
3 |
408 |
408 |
191 |
2 |
2 |
|
1 |
119 |
119 |
204-1 |
22 |
18 |
2 |
2 |
3800 |
|
212-2 |
1 |
1 |
|
1 |
510 |
510 |
Після набуття постановами законної сили, копії постанов направлені на виконання до ВДВС Піщанського РУЮ вчасно. За період ІІ півріччя 2013 року до ВДВС Піщанського РУЮ для виконання було направлено 40 постанов про адмінправопорушення, в яких призначено стягнення у виді штрафу та які набрали законної сили. З них 20 постанов повернулися до суду виконаними.
За даний період до суду надійшов 1 запит з Піщанського РВ УМВС про надання інформації, яка містить кількість розглянутих справ за ст.ст.173-2, 187 КУпАП.
Фактчично всі справи були розглянуті суддями у строки, встановлені чинним законодавством. Особи - правопорушники вчасно та належним чином повідомлялися про час і місце розгляду справи і були присутні на судових засіданнях. Канцелярією суду вчасно з дотриманням інструкції з діловодства постанови, які набрали законної сили зверталися до виконання.
Виконання постанов про накладення адміністративних стягнень є заключною стадією провадження в справах про адміністративні правопорушення.
Постанова про накладення адміністративного стягнення – це, виконавчий документ, вона є обов’язковою для виконання всіма державними і громадськими органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами і громадянами.
Розглядаючи та вирішуючи справи зазначеної категорії, слід досліджувати питання щодо компетентності органу (посадової особи) розглядати конкретну справу та застосовувати той чи інший захід стягнення. Під час розгляду справ судді Піщанського районного суду встановлюють наявність у діях особи, яку притягнено до адміністративної відповідальності, склад адміністративного правопорушення, тобто об’єкта, суб’єкта об’єктивної та суб’єктивної сторонни, враховують, що обов’язковим є наявність вини особи в здійсненні адміністративного правопорушення. З цією метою судді перевіряють законність та обґрунтованість складення протоколу, постанови та досліджують чи було дотримано порядок притягнення особи до адміністративної відповідальності, чи не пропущено строки, встановлені для розгляду справи та накладення адміністративного стягнення.
помічник судді Гураль Л.М.